Fröken bondmora

Jahopp, då satt man här igen! Lite väl ofta kanske ni tycker, jag har ju faktiskt uppdaterat tre gånger på typ två veckor!

Hur som haver. Senaste dagarna har jag förflyttat mig från mitt crib i stan, hem till mam och pap. Det är som så att de är i Sälen och roar sig (jag var visserligen i grymmaste Åre söndag-torsdag huhuuhuh;D berättar mer om det vid ett annat tillfälle då jag måste hålla er nyfikenhet uppe!) så jag och lillasyster Pandi/Trucki/Mini/Winii/Puni har hand om gården. Visst låter det fancy?! Det är det också! Vi har våra sysslor och Amanda tycker det är kul att bossa lite över mig, men straffet blev att jag lånade en total outfit bestående av skor, leggins, nyklonstrumpor, tröja, jacka, smink och diverse hårredskap när jag igår åkte in till stan för att träffa min fina klassisar en sväng då det vankades fest! Jag körde nyktert då jag skulle upp tidigt till djura;) En dag här kan se ut ungefär såhär:

  • Kl. är 03.00. De två minstingarna i familjen, minimissarna Morris och Malva, är inte trötta längre och vill hålla Pandi vaken. Det leks, hoppas, kraffsas, det ska släppas ut från rummet, släppas in i rummet igen, ska matas, in i rummet igen, slickas i ansikte och på varenda area hud som vistas ovanför täcket, släppas ut igen.
  • Efter ca 1-2 timmar tröttnar de och kutar upp på övervåningen och mitt rum. Dörren var stängd, men den höll på att klösas sönder så jag öppnade. Mera lek, hoppa i ansiktet, hoppa upp i fönstret så jag måste upp och ta ner dem på golvet, hoppa upp på bordet med krukväxt och klättra i den så jag får gå upp igen, hoppa upp och ner i sängen och låtsasfastna i lakan, krypa under madrass, låtsas vara gullig och fejka att man vill sova bredvid mig så jag klappar och gullar med dem för att efter 30 sekunder bli påflugen för att handen rör sig och klona bör sättas i den.
  • Kl. 8 gav jag upp och gick ner, leken fortsatte, jag lät dem hållas så lillasyster skulle vakna men det funkade inte...
  • 9.00. Knackar på hos syster och frågar om hon ska med ut och fodra kossorna och hästarna:D För att det inte skulle låta så jobbig lade jag till att jag kan ta dem själv det var ju så kallt ute så hästarna skulle inte ut riktigt än ändå... jag trodde att hon skulle följa med för att vara snäll, men det gjorde hon inte. Lurad började jag klä på mig plagg efter plagg, det var ju bara -17 grader ute, och avslutade med pappas stålhettastövlar á 10 kilo, jag kände mig snygg. Öppnar dörren och näshåren fryser ihop vid första andetaget. Väl nere i stallet/ladugården möts jag av hästarnas gnägg, mysigt värre. Slänger in lite hö och går vidare till ungdjuren. Här serveras först delikat havre och avslutas med frasigt hö. Vidare till logen och kossorna och några fler ungdjur. Även här lite havre, sen kastade jag mig på ensilagebalen med grepen i högsta hugg. Efter mycket slit, immiga glarrer och valkar i händerna var det klarre och jag kunde bege mig mot nästa station: Fåglarna. Fram med havrehinken och solrosfröna. Nöjd med vetskapen att alla djur var mätta och omhändertagna begav jag mig inåt för att äta frukost och en halvtimme senare gå ut igen för att ta ut hästarna och mocka;)
  • Inne igen! Mamma och pappa kommer hem idag så vi satte igång med städningen. Det dammsögs, diskades, tvättades, moppades. Jag åkte på en nit. Jag ställde ett ultimatum till Amanda, antingen fick hon ta kattlådan eller hela källaren... trodde nästan att hon skulle ta lådan, men så fasen heller!!!!! Återigen kände jag mig lurad, but what to do. Jag gick och hämtade en sjal och knöt runt fejjat, odören var ändock olidlig och spyattackerna tenderade att ge sig till känna gång på gång.
  • Efter detta blev det käk, datanörd mittemot varandra vid köksbordet och sen satte Mini i lite löshår på mig, fett nice:D:D:D

En liten sammanfattning av en dag på landet:)

Fridens liljor



Kommentarer
Anonym

Åh, ja skulle oxå vilja låna sånnadär nyklonstrumpor..

Förresten,detta omtalade löshår som för övrigt var mitt rån början, som sedan lånades ut till lillen för att sedan tejpas fast i ditt hår! Festligt tycker jag! =) Vi kanske kan slå ut dom där 4000 kronorna på tre?

2010-02-08 @ 22:13:19


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Schnazi

Welcome till mitt fancy place:) Ska ge mig in i denna för mig helt nya värld. Återstå att se om jag gillart eller inte!

RSS 2.0